HISTORIEN OM CHILLBILL
Historien om ChillBill er i stor grad historien om undertegnede, følgelig blir det utstrakt bruk av førsteperson, men også en noe blandet vinkling - bær over med meg. Eller oss ;)
Et tips/advarsel før du angriper denne materien: scroll bare ned om du synes bilder er mer chill enn tekst. Nederst finnes nemlig deler av historien gjengitt i en bildekarusell, riktignok ikke sortert kronologisk, og dessuten ganske så usensurert..
De første årene - stiftelsen av Hengekøyas Venner
Varemerket ChillBill ble lansert den 11.11.11 på Kunstnernes Hus i Oslo. Det hele startet imidlertid mye tidligere, i forrige årtusen faktisk, med stiftelsen av Hengekøyas Venner på Gressholmen den 28.08.99. Grunnideen, som gikk ut på å formidle viktigheten av å slappe av gjennom salg av de feteste hengekøyene jeg kunne oppdrive, hadde jeg hatt med meg siden jeg sjekket inn på et hengekøyehotell med noen kamerater (Erlend og Rasmus) i Roskilde i Danmark enda noen år tidligere (1996). Denne ideen skulle vise seg som en for meg svært potent og banebrytende, om ikke skjellsettende idé. Den fortrengte både studier og mye annet. Men som hengekøyemann (Hengekøyemannen faktisk) og grunnlegger av Hengekøyas Venner, initiativtaker til årlige hengekøye-treff, innendørs sammenkomster for hengekøyeentusiaster i vinterhalvåret, forum for drøftelse av kriterier for god hengekøye, samt en hel del annet stress-, avslapnings- og hengekøyerelatert, fikk jeg da også mye å henge fingrene i.
Samfunnsbevegelsen Licence to chill
Det er trygt å si at jeg var forholdsvis rik på ideer rundt alt som kunne formidle viktigheten av å slappe av; stunts mot stress skulle snart bli en greie for meg; alt fra å heise biler ned i hengekøyer, chille foran Slottet i digre sittesekker til å tuppe i gang en samfunnsbevegelse mot stress - og for mer avslapning. Det var helt enkelt maktpåliggende for meg å vinne frem med budskapet om viktigheten av å slappe av. Jeg slapp produkter, tjenester, konsept og delkonsept som hadde til felles at de enten motvirket stress eller fremmet avslapning; som for eksempel ChillZone, Club Hamacas, ChillLounge, LaidbackLounge. Det ble med tiden så mye å holde styr på, at jeg - for å rydde opp og samle det hele under en paraply, og ikke minst, bedre egen mentalhygiene - introduserte den overordnede bevegelsen mot stress Licence to chill den 11.11.2006. Lanseringen fant sted i Posthallen i Oslo. Godt hjulpet av Lars Helmersen - som skulle vise seg å bli min trofaste hjelper og venn gjennom mitt videre virke - "pepret" vi den da uferdige Posthallen med hengekøyer, tjukkaser, sacco-sekker, lys og lyd fra Dj Hamacas & Fred the Chef. Men leie av den grandiose Posthallen, mobilisering av crew og vakthold, innkjøp av 50 saccosekker +++ fortonet seg som et MASSIVT stunt for saken. Det lille enkeltmannsforetaket mitt (Hengekøyemannen) brakk da nesten også ryggen økonomisk. Heldigvis fikk jeg låne en lastebil av Burton og tjukkaser fra Hamar stadion (gratis). Dette, sammen med at mitt første ChillCrew (ansatte fra Grotta pub på Hamar) stilte som frivillige (Minsten, Marianne med flere), bidro til å redusere underskuddet.
On The Road - ChillBuzz
Som du sikkert skjønner følte jeg det som presserende å nå ut til de brede lag med denne oppfordringen om å slappe mer av - dette var mitt kall i livet. Etter hvert som jeg kom meg til hektene etter slippet av Licence to chill tok jeg like godt hele samfunnsbevegelsen ut på 6 hjul da jeg kjøpte Akershus fylkeskommunes gamle bokbuss; en 13 meter lang og 13 tonn tung doning (TONS OF CHILL). Med skjelven hånd (for dette føltes nok drøyt for oss begge) tok min gode og allerede da gamle venn Terje Nilssen bussen fra Jessheim til Hamar våren 2007. Nilssen var fast fotograf og copilot. Lars Monsen folierte doningen utvendig med himmel, skyer og påskriften Licence to chill i front. Speilvendt foran, dette skulle jo bli en slags samfunnsambulanse mot stress. Helmersen og jeg pimpet doningen innvendig med gress, blå himmel, hengekøyer og andre avslappende effekter. Vi slapp herligheten på Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai 2008 som en del av programmet og under navnet LaidbackBuzz, senere omdøpt ChillBuzz.
Møterom, miljø og grønn diesel
Omtrent på samme tid, og som en følge av festen i Posthallen, lanserte jeg sittesekken Laidbag, som best kan beskrives som en noe forstørret beanbag. Men Laidbag var en viktig del av møteromskonseptet LaidbagLounge (kombinert pute- og møterom), senere omdøpt ChillBillLounge. Konseptet var basert på troen på at vi tenker bedre med en noe løsere snipp, herunder at en løs snipp tillater blodet å gå til hodet og at dette fremmer gode ideer. For som vi ofte sa, "du trenger da ikke sitte vondt for å tenke godt". I ChillBillLounge håndhevet vi både sko- og slipsforbud, men ellers var det rimelig fritt frem. Toneangivende og innovative bedrifter var innom, blant annet Apple, Statsbygg, Hafslund, Norsk Tipping, Opera, Fabelaktiv, Nokia m.fl. ChillBillLounge ble i en periode også brukt som studio for LaidbackTV, som var et tidlig forsøk på en strømme- og nyhetstjeneste med eksklusivt fokus på hyggelige nyheter som vi håpet skulle inspirere til gode og grønnere grep. Morten Nymoen, eller Den Rette, spilte i denne perioden en viktig rolle. Møteromskonseptet ble også tatt ut på hjul i den nyervervede bussen. Vi hadde i den anledning et svært hyggelig samarbeid med EcoFuel og Marcus Rolandsen (dgl. Leder), som sponset ChillBuzz med EcoPar. Dette var et miljøvennlig alternativ til diesel. Vi undersøkte til og med muligheten av å etablere en EcoPar-stasjon på Hamar. Forslaget ble tatt godt imot av daværende Hamar-ordfører Einar Busterud, men dessverre møtte ikke EcoFuel den samme holdningen hos sentrale myndighetener. EcoFuel måtte snart avvikle grunnet en alt annet enngrønn avgiftspolitikk.
Egen fabrikk med omorganisering fra ENK til AS
Den første tiden flyttet vi både lab og produksjon hyppig. Det å drive en omreisende fabrikk er alt annet enn chill. Imidlertid, eksperiment ledet oss til erkjennelsen av at fyllmateriale og tekstiler var viktigere enn først antatt - det var ikke nok å lage en forstørret sekk med isoporkuler (slik vi til da hadde gjort). For best mulig komfort og ergonomi måtte både fyll og tekstiler byttes ut. Det var ikke kun størrelsen det kom an på. Prosessen, med egen norsk produksjon, skjedde med viktig støtte fra Innovasjon Norge. Virksomheten ble omorganisert fra enkeltpersonforetaket Hengekøyemannen til Laidback Licence to chill AS. I styret hadde vi med oss Arild Halvorsen, Bror Johnstad og Reidar Nordby. Virksomhetens fokus på bærekraft og grønne grep skulle snart plassere oss i front for hele miljøbevegelsen på verdens miljødag i 2010. Sammen med Grønn Hverdag aksjonerte vi foran Slottet, direktesendt på NRK.
Introduksjopnen av ChillBill som høy beskytter, gallionsfigur og felles varemerke
Ikke ulikt perioden forut for lanseringen av Licence to chill den 11.11.06 var det på nytt blitt vel mye å sjonglere for u.t. Og selv om jeg nok selv så bildet sånn noenlunde klart, var det nok ofte forvirrende og vanskelig for utenforstående å se hvordan det hele dette chill-universet hang sammen. Tiden var moden for et nytt og samlende grep. Med god veiledning fra Christian Diener (finansiert av Innovasjon Norge) landet vi på at ChillBill skulle være vår felles spydspiss mot stress.
Seks år etter at vi slapp Licence to chill i Posthallen (11.11.11) introdusertes følgelig ChillBill på Kunstnernes hus i Oslo. Per Heimly dokumenterte det hele, samtidig som han slapp "Clouds never stop posting", som var et realt stykke bildende kunst. Dj Flick knife - en av ChillBills favoritt DJer - sørget for et perfekt lydbilde. ChillBills tegner og illustratør, den begavede Marius Andersson, som burde hatt adresse Kunstnernes hus grunnet sitt eksepsjonelle talent og begavelse, var med oss i ånden. Gjengen fra Sommerøya organiserte avslapnings-konkurranse med utstyr (MindBall) fra Teknisk museum.
ChillBill skulle altså være samfunnsbevegelsen Licence to chills høye beskytter - alle samfunnsbevegelser med respekt for seg selv må jo ha en høy beskytter ;) ChillBill skulle dessuten være varemerket for alt vi leverte fremover; hengekøyer, sittesekker, chille events og møterom, foredrag ++ Varemerket ble beskyttet i Norge, store deler av europa og USA.
Vi var på full fart ut i den store verden; ikke bare med hengekøyer og sittesekker, men også rustet og ladd med en chill kolleksjon klær og plagg; sovemasker, pyjamas, badekåper etc). ChillBill hadde også egne representanter, såkalte teamcruisere. Disse hadde til felles at de var brettkunstnere som evnet å slappe av. De sto alle på tvers, slik ChillBill står på tvers av samfunnsondet stress. Disse Lars Monsen, Terje Haakonsen (den gang Håkonsen), Charlotte Hagen, Erik Johnsen og Kevin Bækkel. Vi åpnet også en konseptbutikk i Kvadraturen i Oslo, stappet med sittesekker, hengekøyer, sand på gulvet og gode vibber. Innom ammehjørnet på Steen & Strøm var vi også. På denne tiden spilte min gode venn Jon Øyvind Nordby en sentral rolle.
Åndelig ballast, øl og pandemi
Kleskolleksjonen ble ikke fullt ut realisert. Diverse hindringer kom i veien, og i kombinasjon med at jeg plukket opp igjen drømmen om å skrive noe juridisk holdbart under tittelen "Licence to chill - Retten til å være i fred", ble klærne lagt innerst i klesskapet. Jeg hadde nemlig lenge hatt lyst til å tilføre ChillBill en juridisk og rettsfilosofisk ballast, en systematisk gjennomgang av den enkeltes (din, min og vår) rett til å være i fred innenfor dimensjonen av privatliv. Eller sagt på en annen måte; privatlivets rettslige beskyttelse. Arbeidet, som tok form av en masteroppgave, ble godt mottatt på universitetet, og som én av flere konsekvenser kunne jeg ikke lenger titulere meg som halvstudert. Brått var jeg også advokatfullmektig. Bestemmelsen jeg behandlet - EMK artikkel 8 og Grl. § 102 - lyder som følger "Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon". I annet ledd står det at "Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet". Den har vist seg som en praktisk grunnlovsbestemmelse (ikke alle bestemmelser i Grunnloven er det). Grunnloven § 102 er ofte behandlet av landets øverste domstol, Høyesterett.
Uansett, alt dette førte til at chill-konseptet kom litt i bakgrunnen. Men, stillstand var det ikke. Frem til 13. mars 2020, da Norge ble stengt ned grunnet pandemi, var ChillBill aktiv og faktisk i økende grad leverandør til events og arrangementer der det var ønskelig å legge til rette for avslappede møter mellom folk. Troen på at det ikke finnes bedre underholdning enn den vi finner i hverandre - som jeg har hatt siden det første hengekøyetreffet tilbake i 1999 – har hele veien vært vel bevart.
I 2013/2014 utvidet vi dessuten sortimentet med et noe mer flytende uttrykk, nemlig vårt eget øl. Dette ble først brygget på Jessheim og Rena, deretter hos Bear Roots (Yngve Opaker åpnet dørene) i California, Solo i Hellas og Axiom i Tsjekkoslovakia, etterhvert på oppskrift fra hjemmebryggeren Stian Nilsen. Det smakte så bra at det ble en "snakkis" i Califorina, i et hvert fall omtalt i positive vendinger i San Diego Beer Review. God rating/score på RateBeer fikk det også. Så bra var det faktisk at vi snart fikk selveste øl-legenden Kjetil Jikiun ombord. I 2019 var ølet vårt tilgjengelig i en rekke butikker, barer og restauranter. I april 2020 skulle vi etter planen sette et større brygg ved Pizzaport i Carlsbad, igjen godt hjulpet av den da California-baserte Yngve Opaker.
Men pandemien utfordret ikke bare det å komme sammen, men naturlig nok også hvor godt ølet rant unna. Men slapp av, dere kan være trygge på at siste ord ikke er sagt, undertegnede tok nemlig "fyr" av å se folk slappe av og drikke godt øl da vi lanserte "TONS OF CHILL" på Tons of Rock 2023.
TONS OF CHILL på CHILL ON THE HILL - veien videre
Selv om vi ikke er like ofte er å se rundt omkring med lengre kortesjer med buss og campingvogner, og selv om mobiliteten vår for tiden er redusert ved at ChillBuzz chiller fulltid (RIP ChillBuzz), bør du være varsom med å trekke en konklusjon. Vi gir oss ikke. Det er mye stress å ta tak i der ute, og det som begynte lite og rart, fortsetter lite, og kanskje enda litt rarere. Undertegnede er i et hvert fall mer ladd enn noensinne for å legge til rette for chill. Snart blir dere alle invitert til TONS OF CHILL på ChillOnTheHill, som er en perle i Valdres som for tiden optimalisere for chill på høyt nivå, nesten 800 meter over havet.
Så stay tuned og heng med om du liker det ChillBill forfekter, som er å bevege oss alle mot et samfunn med mindre stress og mer chill. For målet er og blir det samme som da jeg stiftet Hengekøyas Venner i 1999, nemlig å fasilitere og legge til rette for en mer balansert og avslappet livsstil hos dere alle sammen.
Chillast (jo før jo heller, og jo mer jo bedre).
Tom Madslangrud aka Hengekøyemannen